به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شهید ستاری، دوران دفاع مقدس، به تعبیری دوران هماورد امکانات، تجهیزات و داراییها در یک سو، و ابتکارها، ارادهها و از خودگذشتگیها از سوی دیگر بود.نیروی هوایی ارتش کشورمان نیز با وجود آنکه پیش از انقلاب به واسطه نفوذ، وابستهتر از همیشه شده بود، با وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی و پس از آن دفاع مقدس، خود را در برابر آزمونی دشوار و صعبالعبور یافت. نیروی هوایی وابسته به امکانات، آموزشها و راهنمایی مستشارهای غربی، اکنون یکه و تنها میبایست در برابر التهابهای دوران و هجمههای گوناگون، صرفاً با تکیه به امکانات موجودش ایستادگی میکرد. همانها که روزی امکاناتی را در ازای هزینههای هنگفت به نیروی هوایی داده بودند، اکنون در برابر این کشور و با حمایت از دشمنانش قد علم کرده بودند. قطعات مصرفی پایان مییافت، تجهیزات و امکانات به اتمام میرسید و خبری از تزریق تجهیزات تازه نبود، اما آنچه که خونی تازه در رگهای نیروی هوایی جاری میکرد و سرمایه پایانناپذیر آن به حساب میآمد، خلاقیت، نوآوری و از خودگذشتگیهای نیروی انسانی بود که از سرچشمه اراده و ایمان بلندشان سیراب میشد.
فرماندهانی چون شهید منصور ستاری، با تلاشهای خستگی ناپذیری که در روح بلند و آسمانی اش زلف گره زده بود، برای فائق آمدن بر محدودیتها و ایستادگی در برابر هجمههای دشمن علیه کشورمان گامهای ماندگاری پیمود.
سرهنگ حسین صفری ابهری از پیشکسوتان و افسران خوش نام و کارشناسان عملیاتی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، از کسانی است که فرصت حضور و همراهی این شهید آسمانی را لمس کرده و پابهپای او در مسیر دفاع از آسمان کشور گام برداشته است. سرهنگ ابهری، برای نخستین بار در عملیات والفجر8 در جریان آزادسازی فاو، همراه شهید ستاری بود.
این افسر عملیات پدافند هوایی ارتش که خدمات قابل توجهی به کشور داشته است درباره ورودش به نیروی هوایی می گوید: در سال 52 به نیروی هوایی ملحق شدم. در آنجا دورههای مختلف نظامی را طی کردم. همچنین در آمریکا سیستم های هاگ، اورکین اسکای گارد و توپ 23 میلی متری و دیگر تخصص ها را گذراندم. سپس به عنوان افسر عملیات هاگ وارد بوشهر شدم و بعد از مدتی کوتاه، انقلاب شکوهمند اسلامی رخ داد و در آن زمان من در سایت هاگ مشغول شدم.
سامانه «هاگ» کاستیها و مزیتها
سرهنگ ابهری با اشاره به پیشینه و کاراییهای سامانه پدافندی «هاگ»، از اهمیت و جایگاه این سامانه در تحول دفاع هوایی کشورمان میگوید: سامانه موشکی هاگ جزو سامانه های پیشرفته و خریدهای خوبی بود که در خریدهای نیروی هوایی صورت گرفت و پدافند هوایی را متحول کرد. پدافند هوایی که در راستای سیستم های جنگ افزاری پیش می رفت وارد مرحله ای شد چراکه سیستم های موشکی زمین به هوای خوبی را تحویل گرفت.
به گفته این افسر عملیاتی پدافند هوایی، سامانه هاگی که خریداری کرده بود، پکیج کاملی بود که پوشش بسیار خوبی را برای دفاع هوایی از بخش های مختلف کشور به همراه داشت. ورود این سامانه پدافند هوایی باعث شد که پدافند هوایی از حالت سنتی قبلی تغییر کند و به سمت یک سیستم الکترونیکی پیشرفته سوق یابد. این تحول و ادامه جدی آن با تلاش های نیروی هوایی پس از انقلاب علیرغم این که مستشاران آمریکایی، با وجود الزام به تعهد آموزشها ناقص ماند، پس از انقلاب و در دوران دفاع مقدس موجب شد که دستاوردهای بسیار خوبی به ارمغان بیاورد
ابهری با اشاره به استفاده از ابتکارها و ترفندها به ویژه نوآوریهای شهید ستاری بر روی سامانه هاگ گفت: با این نوآوریها که پیاده سازی شد، توانستیم تا واپسین روزهای جنگ، به کمک این سامانه، تلاش پرسنل فرماندهان و مسئولین قهرمانانه مقابل حملات هوایی دشمن قد علم کنیم.
نقش شهید ستاری در کارآمد ماندن دفاع هوایی
سرهنگ ابهری با بیان اینکه افزایش محدودیتهای کشورمان در بخش نظامی و تأمین تجهیزات در عین پیشرفتهتر شدن تجهیزات دشمن مشکلات را دوچندان ساخته بود، ادامه میدهد: در برههای از دفاع مقدس و یک بازه زمانی کوتاه، 3 رادار تعقیب هدف هاگ کشورمان توسط دشمن مورد اصابت قرار گرفت. در تعجب بودیم که این رادارها چگونه شناسایی، رهگیری میشود و مورد اصابت قرار میگیرد. متوجه شدیم که موشکهای کا-28 روسی که توسط هواپیماهای سوخو22 حمل میشود، توسط عراق از روسیه خریداری شده است. هواپیمای سوخو 22 منبع تشعشع امواج را پیدا میکنند، مختصات آن را به موشک میدهد و موشک نیزدقیقا به مرکز تشعشع امواج برخورد می کند.
این پیشکسوت نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه با این حملهها، عراق تصور میکرد دفاع هوایی ما را از کار خواهد انداخت، نقش نوآوری در برابر امکانات را یادآوری میشود: در همان زمان به خاطر دارم با اقدامات مختلفی که شهید ستاری به عنوان مغز متفکر علمی انجام داد و به غیر از تاکتیک نظامی در فناوری هم استاد بود، کمک شد تا طرحی به نام «طرح زمان بندی» اجرا شود.
ابهری درباره این طرح نوآورانه که از سوی شهید ستاری مطرح شد، توضیح میدهد: از آنجاکه تا فعال شدن موشکهای ضد رادار، 60 ثانیه فرصت وجود داشت، بنابراین شهید ستاری طرحی مطرح کرد که بر اساس آن، تمام اقدامات راداری هاگ ظرف مدت کمتر از 60 ثانیه برنامه ریزیکنند. رادار را در حالت غیرفعال یا به اصطلاح استندبای قرار می دادند یعنی امواج رادار را قطع میکردند. با همین نوآوری منحصر به فرد توانستیم بر یک فناوری فوق العاده پیشرفته که میتوانست کل پدافند ما را تحت تأثیر قرار دهد غلبه کنیم.
وی ادامه میدهد: در مورد موشک های پالسی هم همین بود و در حالیکه دشمن ظرف مدتی کمتر از 5 دقیقه، 3 رادار پالسی ما را از بین برد، دچار مشکل بسیاری شده بودیم. همان زمان شهید ستاری که مدیریت خوبی روی این حوزه داشتند، با بهرهگیری از برنامه زمانبندی، روی همین موضوع اثرگذار شدند.
سرهنگ ابهری ایده نوآورانه همپوشانی رادارها را یکی از طرحهای خلاقانه شهید ستاری برای حفظ رادارهای کشور در اوج امکانات فناورانه دشمن میداند و ادامه میدهد: طرح هم پوشانی به این صورت عمل می کرد که اگر رادارهایی در مجاورت هم قرار میداشتند و یک رادار تهدید میشد، رادار تحت تهدید را خاموش میکردند و رادار مجاور را روشن میکردند. با همین دست ابتکارها بود که توانستیم در این حوزه ها توانمندی خود را به اثبات برسانیم. با وجود اینکه فناوری دشمن پیشرفته میشد و محدودیتهای ما افزایش مییافت اما خلاقیتهای نامحدود بزرگانی چون شهید ستاری بود که راهی را بر حل مشکلات و رفع کاستیها میگشود.
وی همچنین مقابله با میگ 25 و ایستادگی در جنگ شهرها را از دیگر موضوعاتی عنوان میکند که شهید ستاری در آ نقش داشت و اضافه میکند: در اوج جنگ شهرها و کوران حملات نیروی هوایی به اتکای جنگندههای پیشرفتهای مانند میگ 25، نیروی هوایی نیز گامهای بلندی را برای حفظ کشور برداشت. شهید ستاری بسیار زیاد به سایت ها سر می زد و اقدام هایی را انجام می داد تا بتوان با این هواپیماها مقابله کرد از جمله این که روی رادارها تغیراتی لحاظ کردند، روی سیستم موشکی موشک استاندارد قرار دادند و اقدامات مهمی در این زمینه از او به یادگار مانده است
وی ادامه میدهد: با توجه به این که میگ 25 در ارتفاع بسیار بالایی پرواز می کرد بسیاری از آنتنهای رادار این امکان را که جنگنده را رهگیری کنند، نداشتند. این رادارها برای ارتفاع بالا ساخته نشده بود. ارتفاع آنتنها با تغییر شیمها افزایش یافت تا توانایی رهگیری جنگندهها افزایش یابد. این موضوع یکی دیگر از طرحهای خلاقانهای بود که شهید ستاری بر آن نظارت داشت و پیگیرش بود.
امیر سرلشکر منصور ستاری در ۱۵ دی ۱۳۷۳ در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه اصفهان به همراه تعدادی از افسران بلندپایه نیروی هوایی و همرزمان اش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
انتهای پیام/