پرواز بر فراز ناممکن‌ها

  • 1400/11/02 - 11:17
  • تعداد بازدید: 3665
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

پرواز بر فراز ناممکن‌ها

شرایط سخت انسان‌های سخت را به میدان فرا می‌خواند. جنگ یکی از همین میدان ها بود.

جنگی که هر لحظه‌اش نسبت به گذشته دشوارتر می‌شد هم از همین جنس رزم‌آوران را می‌خواست. امیر سرلشکر خلبان مصطفی اردستانی هم از این دست فرماندهان بود و پشت کابین جنگنده که می‌نشست، به موفقیت رساندن مأموریتش در مهم‌ترین اولویتش قرار می‌گرفت، بدون آن‌که دشواری قدمش را سست کند. این حقیقت را سرهنگ خلبان علی عالی‌زاده که از همسنگران و دوستان شهید اردستانی است با بیان خاطره‌ای که در ادامه می‌آید، تصدیق می‌کند:

چند روزی از عملیات والفجر هشت میگذشت. در این عملیات، رزمندگان دلیر اسلام با عبور از اروند رود، شهر فاو و بخش وسیع دیگری از خاک عراق را به تصرف در آورد بودند. نیروی هوایی نیز، چون گذشته نقش بسزایی در پشتیبانی هوایی و پدانند از آسمان منطنه بر عنده داشت. جنگنده بمب افکنها به طور برق آسا و پی در پی خود را به خطوط هنده می رساندند و استحکامات دشمن را با بمبهای آتشین هدف قرار می دادند.

تیمسار شهید اردستانی از جمله رادمردانی بود که گاه در طول روز ۷ بار پرواز انجام می‌داد او برای لحلهای آرام نمیگرفت و ضمن برنامه ریزی پروازها، سعی می نمود تا با پروازهای پی در پی روحیه جنگاوری را در سایرین تقویت کنند، به آتش پاتکهای دشمن پاسخ مناسب دار، و از حجم سنگین آتش به روی بچه ها بکاهد.

در این عملیات غرورآفرین، هواپیماهای «سی - ۱۳۰» و جامبو نتش بسزایی در نخلیة مجروحین ایفا می کردند. ساعت ۲ بعداز ظهر یکی از روزها، در حالی که شدت گرمای هوا به اوج خود رسیده بود. لاستیک چرخ یکی از هواپیماهای «سی. ۱۳۰» در حال فرود و در رسه باند نگید و از حرکت باز ایستاد. در همین حال سه فروند دیگر از این نوع هواپیما، مملو ار مجروح و آماده پرواز و دو سه فروند دیگر هم قصد فرود در باند پایگاه را داشتنده با مسدود شدن باند پرواز، حمل مجروحین مختل شده بود. مانده بودیم چه کنیم.

برای کسب تکلیف به پست فرماندهی رفتم. وارد اتاق شدم. شهید اردستانی و بابایی از  آغاز عملیات پلک روی هم نگذارده بودند و از فرط خستگی در حال استراحت بودند. با صدای باز شدن دره شهید اردستانی چشم گشود و از جا برخاست. سرهنگ  جناب عالی زاده کاری داشتید؟

- ببخشید مزاحم شدم. لاستیک یکی از هواپیماها در وسط باند ترکید، و طول باند پرواز خیلی کم شده، چه دستور می فرمایید؟! در ضمن، وضعیت هم قرمز اعلام شده

او با خونسردی و اعتماد به نفس بالایی که همواره در وجودش موج میزده نگاهی به آسمان کرد و گفت: « پروازها را از سر بگیرید. ان شاء الله مشکلی نخواهیم داشت. من که تا رنایتی قبل، افسنطراب و دلهره سراسر وجودم را فرا گرفته بود، بار دیگر آرامشم را باز یافتم. به سرعت خود را به رمپ پر واز رساندم و نضمن تماس با برج مراقبت از آنان خواستم که پرواز را از سر بگیرند.

 

امیر سرلشکر خلبان مصطفی اردستانی، پانزدهم دی‌ماه 1373 در سانحه هوایی نزدیک فرودگاه اصفهان همراه با امیر سرلشکر منصور ستاری و جمعی از فرماندهان نهاجا به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

گزارش از پایگاه اطلاع‌رسانی شهید ستاری

 

|اخبار مرتبط|

 

* شهید اردستانی که بود و چه کرد؟

* شکست قهرمان نیروی هوایی پاکستان از شهید «مصطفی اردستانی»

* مشکلی که ساده شد

 

 

 

  • گروه خبری : عمومی,اسلایدر,زندگی نامه,همسنگران شهید
  • کد خبر : 112
کلمات کلیدی
مدیر محتوا
خبرنگار

مدیر محتوا

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید