ذکاوت ستاری میگهای عراقی را فراری داد
ستاری شروع کرد به انگلیسی صحبت کردن. انگار می خواست دشمن صدایش را بشنوند. من بیش از 30 مایل با هواپیماهای عراقی فاصله داشتم، اما ستاری می گفت: الان ده مایل با میگ 23 دشمن فاصله داری، قبل از اینکه به هدف برسند آنها را خواهی زد!
به گزارش پایگاه خبری شهید ستاری، دفاع مقدس نبردی نابرابر بین دو نیرویی بود که یک طرف از سوی ابرقدرت های شرق و غرب تسلیح می شد و طرف دیگر با نیروی ایمان و توجه به ابتکارها و نوآوری ها، از پس تحریم ها و کمبودها برمی آمد. اگر بخواهیم به وادی نوآوری ها و خوش فکری های جنگ ورود کنیم، نام امیر منصور ستاری درخشندگی خاصی دارد. او از جمله فرماندهان خلاق جنگ بود که در طول حضورش در جبهه ها، با تاسی به تجربیات و خلاقیت ها، موفقیت های بسیاری کسب کرد.
سرهنگ نعمت اله شصتی کریمی از همرزمان شهید ستاری می گوید: "در عملیات الی بیت المقدس یک آتشبار کامل موشک هاگ را در 23 کیلومتری آبادان مستقر کردیم. اماه علی رغم تلاش متخصصین، سایت نتوانست شروع به کار کند. شهید ستاری بلافاصله پیش ما آمد و پرسید تا چه زمانی می توانیم اتاق کنتر موشک را فعال نگه داریم؟ گفتم حداکثر پنج الی شش دقیقه. بیشتر از این ممکن است دستگاه ها بسوزد. ستاری برای لحظاتی به فکر فرو رفت..."
سیستم موشکی هاگ که ساخت آمریکا بود، در دوران طاغوت به ایران وارد شد. به گفته سرهنگ خسرو جهانی از رزمندگان پدافند هوایی ارتش، تا مقطعی مستشاران امریکایی حتی اجازه نمی داند افسران ایرانی به تنهایی از سیستم هاگ یا دیگر سیستم های ضد هوایی استفاده کنند. از همین رو پس از پیروزی انقلاب و خروج مستشاران امریکایی از کشورمان، تصور می شد بسیاری از تسلیحات غربی بدون استفاده به حال خود رها شوند.
در فتح خرمشهر وقتی سیستم هاگ مستقر در جاده آبادان- ماهشهر با مشکل رو به رو شد و حتی تلاش متخصصان نتیجه ای در برنداشت، همه فکر می کردند کار تمام شده است و هواپیمای عراقی، رزمندگان پیاده را قتل عام خواهند کرد. اما ستاری که به سایت آمد، همه چیز به یکباره تغییر کرد.
سرهنگ شصتی کریمی می گوید: "شهید ستاری مقداری فکر کرد و به طرف آنتن رادار رفت. روی این دستگاه اسکوپ یا همان صفحه نشان دهنده رادار قرار دارد که متخصص تعمیر دستگاه فقط برای تنظیم آنتن رادار از آن استفاده می کند. ستاری پشت این اسکوپ قرار گرفت. فاصله اش تا اتاق کنترل موشک حدود 90 متری می شد. ایشان به محض دیدن هواپیما در اسکوپ رادار، به شخصی که کنارش بود اطلاع داد و آن شخص هم به ما اشاره کرد و ما بالافاصله سیستم کنترل را برای چند دقیقه روشن کردیم و هواپیمای دشمن را در کنترل گرفته، مورد اصابت موشک قرار دادیم."
آن روز با خلاقیت
شهید ستاری تا ساعت 11 و 20 دقیقه صبح سه فروند هواپیمای دشمن ساقط می شود. رزمندگان که از تماشای سرنگونی هواپیماهای دشمن به وجد آمده بودند، تکبیرگویان به داخل سایت می آیند و برادران ارتشی خودشان را درآغوش می کشند. در آن میان ستاری می گفت: شما از بابت هواپیماها خیالتان راحت باشد. ما حساب شان را می رسیم!
خوش فکری های شهید ستاری در دفاع مقدس موارد متعددی را شامل می شود. او یکبار با دست خالی، ایرادهای سیستم پیچیده هاگ را برطرف می کند و در موردی دیگر با تغییر زبان، میگ های عراقی را فراری می دهد!
تیمسار خلبان اکبر توانگریان از همرزمان شهید خاطره جالبی دراین خصوص دارد. توانگریان می گوید: "در طول جنگ تحمیلی همیشه رادار بندر امام و صنایع پتروشیمی از اهداف مهم دشمن به شمار می آمد. یک روز که من خلبان آماده بودم، آژیر حمله کشیده شد. بلافاصله سوار هواپیما شدم و به طرف موقعیت هواپیماهای دشمن که رادار بندر امام برایم مشخص کرده بود، پرواز کردم. اما فاصله من با هواپیماهای دشمن زیاد بود و بیم آن می رفت قبل از رسیدن من، جنگنده های دشمن اهداف خودشان را بمباران کنند."
آن زمان شهید ستاری افسر کنترل رادار بود و با تجربه و دانشش متوجه شده بود قبل از آنکه توانگریان به هواپیماهای دشمن برسد، آنها کارشان را خواهند کرد. فکری می کند و ناگهان تغییر زبان می دهد!
تیمسار توانگریان می گوید: ناگهان ستاری شروع کرد به انگلیسی صحبت کردن. آن هم در چانال گارد (کانالی که تمام گیرنده های موجود در هوا و زمین می توانستند آن صدا را بگیرند. گفت: "خوب داری می آیی! الان ده مایل با میگ 23 فاصله داری، قبل از اینکه به هدف برسند تو آنها را خواهی زد." در لحظه اول تعجب کردم. ما در ماموریت ها مجاز نبودیم انگلیسی صحبت کنیم. ضمنا فاصله من از هواپیماهای دشمن بیشتر از 30 مایل بود. کمی بعد متوجه شدم ستاری می خواهد هواپیماهای دشمن صدایش را بشنوند و به تصور اینکه من به آنها نزدیک هستم، به اشتباه بیفتند".
فکر خوب ستاری جواب می دهد و میگ های دشمن پا به فرار می گذارند. آن روز با شگرد خوب امیر هیچ آسیبی به منطقه نمی رسد و جنگنده های دشمن گوی و میدان را به ذکاوت امیر منصور ستاری واگذار می کنند.
امیرسرلشگر منصور ستاری در ۱۵ دی ۱۳۷۳ در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه اصفهان به همراه تعدادی از افسران بلندپایه نیروی هوایی و همرزمان اش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
پایان پیام/24
نظر دهید