«کوثر» جنگنده یا سازنده
جنگنده کوثر که توسط مهندسان و متخصصان کشورمان بومیسازی شده است، پیشینه و ویژگیهایی دارد که در این گزارش به برخی از آنها پرداخته میشود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شهید ستاری، در خبرها خواندیم که جت جنگنده کوثر توسط طراحان و مهندسان کشورمان راهاندازی شد.
در حقیقت، "کوثر" مهمترین عضو از خانواده تولیدات صنعت هوایی نیروهای مسلح و نتیجه نزدیک به ۳ دهه تلاش برای توسعه توان هواپیماسازی در کشور محسوب می شود. اما داستان خودکفایی کشورمان در این زمینه از کجا شروع شد؟
اما «کوثر» چه ویژگیهایی دارد؟
کوثر جنگنده چندمنظوره ساخته شده در دو نوع دوسرنشینه و تکسرنشین و اولین هواپیمای تماماً ساخته شده توسط جمهوری اسلامی ایراناست.
کارشناسان نظامی،این جنگنده را به دلیل دارا بودن ابزارهای دیجیتال که در زمان ساخت اف-۵ وجود نداشتهاند، آن را نسخۀ ارتقاءیافته و بهروزشدۀ اف-۵ میدانند.در حالی که رسانههای بینالمللی معتقدند که این جنگنده از نورثروپ اف-۵ تایگر نمونهبرداری شدهاست.
بومیسازی سامانههای اویونیک و کنترل آتش با استفاده از شبکههای داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل ۴، سامانههای مکانیکی و هیدرولیکی، بهرهگیری از فناوری نمایشگرهای چندمنظورهٔ تمام دیجیتال وسامانهی هاد، بهرهگیری از رایانهٔ محاسبات بالستیک سلاح، بهرهگیری از رادار چندمنظورهٔ با قابلیت پایش آتش جهت بالا بردن کشف اهداف و تهدیدات و بهرهگیری از ناوبری دقیق به صورت رادیویی و مستقل و بهرهگیری از فناوری ساعت رادیویی و سامانهٔ نقشهٔ متحرک هوشمند است. این ویژگیها در جنگندههای اف-۵ که پیش از انقلاب اسلامی از آمریکا خریداری شده بودند، وجود نداشت.
موتور بومی اوج توانایی به پرواز درآوردن یک جنگنده تا سقف ۱۰ تن را خواهد داشت و از قدرت نزدیک به ۳۰۰۰ پوند رانش برخوردار است. شعاع پروازی این جنگنده احتمالاً همچون اف-۵ حدود ۱۰۰۰ کیلومتر و دارای مداومت پروازی دو ساعته است که علاوه بر ذخایر سوخت در مخازن داخلی میتواند به مخزن خارجی نیز مجهز شود. کوثر توانایی دستیابی به سقف پرواز ۴۵۰۰۰ پا و حداکثر سرعت ۱/۵ ماخ را دارد.
افتتاح خط تولید جنگنده کوثر
خط تولید جت جنگنده «کوثر» نخستین جنگنده بومی ایران ۱۲ آبان۹۷ با حضور فرمانده کل ارتش و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افتتاح شد.
جهاد خودکفایی و آغاز راه سازندگی
نیروی هوایی ارتش (نهاجا) اولین یگانی در جمهوری اسلامی ایران بوده است که سازمانی تحت عنوان جهاد خودکفایی را در داخل خود تشکیل داد و مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری خود پس از اطلاع از این امر ضمن تأیید این ابتکار دستور تشکیل سازمان های مشابه را در سایر نیروها صادر فرمودند .اولین حرکت های جهاد خودکفایی نهاجا عملیاتی نگه داشتن هواپیماهای خود در تمامی انواع در طول جنگ تحمیلی بود که با توجه به آسیب های ناشی از عملیات رزمی شامل تعمیرات و بازسازی می شد.
نقش شهید ستاری در خودکفایی نیروی هوایی
با دستور امیر سرلشکر شهید ستاری در سال ۱۳۶۵، مجتمع صنعتی اوج در نهاجا برای بازسازی هواپیماهای آسیب دیده ایجاد شد تا ضمن عملیاتی کردن مجدد این پرنده ها در آینده بتوان از طریق بازسازی هواپیماها به بستری برای ساخت هواپیماهای جنگنده و آموزشی هم دست پیدا نمود. یک سال بعد این مرکز توسط تعدادی از متخصصین دلسوز و تحت نظر فرماندهی نهاجا تشکیل شد.
در زمینه حضور بخش های دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان در این پروژه نیز اعداد و ارقام بسیار خوبی اعلام شده چراکه در این طرح ۱۰ دانشگاه کشور به همراه ۷۲ شرکت پیمانکار، ۴۴ شرکت تامین کننده و ۶۳ شرکت دانش بنیان همکاری داشتند. حاصل این همکاری با مجموعه وزارت دفاع و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هواپیمای کوثر است که می توان آن را یک انقلاب در بخش هوایی کشور به حساب آورد. همچنین این پروژه برای ۴ هزار نفر اشتغال زایی داشته که خود رقمی قابل توجه محسوب می شود.
کوثر مسلما ابتدای راهی بسیار طولانی در بخش هوایی برای کشورمان محسوب می شود و می توان این پرنده جدید را نه فقط یک هواپیمای آموزشی / پشتیبانی رزمی و بلکه یک بستر برای آزمایش و توسعه بسیاری از فناوری ها در آینده دانست اما با همین اتفاق نیز جمهوری اسلامی ایران اولین کشور اسلامی است که توانسته چنین جنگنده مدرن و در حد نسل ۴ را بسازد و باید یه آن بالید و برای توسعه آن، از نیروهای مسلح و وزارت دفاع حمایت ویژه کرد.
نظر دهید