از غرش آذرخش تا طلوع قاهر و کوثر

  • 1399/10/06 - 09:06
  • تعداد بازدید: 1960
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

از غرش آذرخش تا طلوع قاهر و کوثر

زمانی که مستشاران آمریکایی با تکبر از اداره ارتش شاهنشاهی سخن می گفتند، کمتر کسی فکرش را می کرد که یک روز ایران اسلامی بتواند در ساخت پیشرفته ترین و پیچیده ترین تسلحیات نظامی که سرآمدشان هواپیمای جنگنده است، حرفی برای گفتن داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهید ستاری، آذرخش اولین جنگنده ایرانی بود که با تلاش های شهید امیر منصور ستاری فرمانده فقید نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران، طراحی و ساخته شد. اعلام رسمی ساخت این جنگنده در بهار 1376، زمانی صورت می گرفت که سه سال از شهادت امیر ستاری در سانحه هوایی 15 دی ماه 1373 می گذشت. امیر نبود اما نتیجه تلاش های او در قالب تولید جنگنده ای رخ نشان می داد که به مرور زمان پایه گذار تولید نسل های بعدی و پیشرفته تر جنگنده های ایرانی شد.

 

صاعقه، شفق، قاهر313 و... همگی جنگنده های بومی ایرانی هستند که متعاقب تولید جنگنده آذرخش در داخل کشور طراحی و ساخته شدند. در جدیدترین مورد نیز مرداد ماه سال گذشته (1397) بود که ایران پرده از شگفتی صنایع هوایی خود برداشت و جنگنده صد در صد ایرانی کوثر را به جهان معرفی کرد. خبری که بازتاب گسترده ای در رسانه های منطقه ای و فرامنطقه ای داشت و تحلیل های گوناگون، نشان از شگفتی جهانیان از به پرواز درآمدن یک جنگنده تمام عیار ایرانی می داد. چنانچه تنها در یک مورد، سایت "عربی 48 " ضمن بازتاب پرواز جنگنده کوثر نوشت: "تحریم بین المللی و منع واردات سلاح از کشورهای جهان موجب شده است ایران به پیشرفت های زیادی در زمینه ساخت سلاح ها و تجهیزات نظامی دست یابد".

 

اما قدم اول در مسیری که به ساخت جنگنده کوثر منتهی شد، در بحبوحه جنگ تحمیلی ایران و عراق برداشته شده بود. زمانی که زرادخانه های هوایی عراق توسط قدرت هایی چون شوروی و فرانسه مرتبا تجهیز و نوسازی می شدند، بسیاری از هواپیمایی‌ به خدمت گرفته شده در ناوگان هوایی کشورمان بر اثر اصابت ترکش‌ها، موشک‌ها و گلوله‌های دشمن آسیب دیده و در شرایط سخت تحریم ها زمین گیر می شدند؛ درست در چنین شرایطی در ذهن خلاق افرادی چون امیر منصور ستاری، فراتر از تحریم ها و کمبودها، افکار والایی موج می زد که به زودی بارقه های عینی و عملی آن جهانیان را متعجب می ساخت!

 

امیر خلبان هوشنگ منفرد زاده در این خصوص می گوید: در سال 1365 شهید امیر منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به همراه مسئولین وقت به این فکر افتادند تا مرکزی را برای بازسازی هواپیماهای آسیب دیده ایجاد کنند. مرکزی که نهایتا بتواند از طریق بازسازی هواپیماها، به بستری برای ساخت هواپیماهای جنگنده و آموزشی دست پیدا کند. به این ترتیب در سال 1366 شهید ستاری به همراه خلبان حیدر صفری و مهندس مرتضی سنایی، مرکزی به نام «پروژه اوج» را پایه‌گذاری کردند.

 

پروژه اوج رفته رفته آن قدر اوج گرفت که بلافاصله پس از پایان جنگ تحمیلی قدم های شایانی برای ساختن اولین جنگنده ایرانی برداشت. تنها یک سال پس از جنگ بود که گزارشی از سوی فرمانده وقت نیروی هوایی امیر منصور ستاری خدمت مقام رهبری ارسال شد. این گزارش حاوی خبرهای خوبی ذیل پروژه اوج 110 بود که زمزمه های ساختن آذرخش به عنوان اولین جنگنده ایرانی را نوید می داد. متعاقبا در دوم دی ماه 1368، رهبری نیز در پاسخ به گزارش فرمانده نیروی هوایی ارتش با ابلاغ سلام شان به دست اندرکاران پروژه اوج 110 اظهار داشتند: "شما باید ان شاءالله بتوانید این کار بزرگ را به اتمام برسانید".

 

کار بزرگی که رهبری انتظار اتمام آن را از ستاری و همرزمانش داشتند، در بهار سال 1376 به بارنشست. هرچند ستاری پیش از به ثمر رسیدن پروژه اوج در 15 دی ماه 1373 با بال های شهادت اوج گرفته بود، اما سه سال پس از شهادتش صدای غرش آذرخش ایرانی در آسمان نیلگون ایران اسلامی پیچید و باور به توانمندی فرزندان این مرز و بوم را در گوش جهانیان فریاد زد.

امیرسرلشگر منصور ستاری در ۱۵ دی ۱۳۷۳ در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه اصفهان به همراه تعدادی از افسران بلندپایه نیروی هوایی و همرزمان اش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

  پایان پیام/
  • گروه خبری : عمومی,زندگی نامه,مصاحبه ها و سخنرانی ها,مقالات و دست نوشته ها
  • کد خبر : 181
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید