دو رادار که با ابتکار منصور ستاری مستقر و نجاتبخش شدند
با استقرار رادار بندرامام و رادار بهبهان، دقایق جانکاه حبس شدن نفسها در سینه تا گرفتن اطلاعی از هواپیماهیا متجاوز، به ثانیهها کاهش یافت. ابتکاری که از سال 1362 تا پایان جنگ، به عنوان الگویی موفق از گسترده کردن دید پدافندی به حفظ و حراست از آسمان و خاک کشور کمک کرد.
با استقرار رادار بندرامام و رادار بهبهان، دقایق جانکاه حبس شدن نفسها در سینه تا گرفتن اطلاعی از هواپیماهیا متجاوز، به ثانیهها کاهش یافت. ابتکاری که از سال 1362 تا پایان جنگ، به عنوان الگویی موفق از گسترده کردن دید پدافندی به حفظ و حراست از آسمان و خاک کشور کمک کرد.
یک چالش جدی و مشکلآفرین برای دفاع از آسمان کشور، نبود دید مناسب و شفاف از بخشهای گوناگون آسمان کشور، برای مقابله سریع و کوبنده حملههای هوایی دشمن بود. تحریمها و نبود به میزان کافی و کارآمدی پایین برخی از تجهیزات راداری، این مشکل را دوچندان دشوار ساخته بود. گاه، تا مشاهده شدن یک هواپیمای دشمن روی رادار، اطلاع به موقع و اقدام متقابل پدافند، دقیقهها طول میکشید و کار از کار میگذشت. این در حالی بود که ثانیه ها حرف اصلی را میزد و پیروز نبرد را تعیین میکرد.
باید چارهای برای این مشکل اندیشیده میشد. بر همین اساس سرهنگ منصور ستاری، رادارهای بندر امام و رادار بهبان را جانی دوباره بخشید و محوریت اقدامات پدافندی در منطقه را این دو رادار قرار داد. با این کار، سرعت و شتاب ویژهای به آگاهی بخشی در مناطق مرتبط و اطلاع رسانی منسجم و یکپارچه به کل کشور صورت گرفت.
سرهنگ ستاری پس از آنکه نسبت به این مسأله مهم واستراتژیک آسوده خاطر شد، نوآوریهای بعدی را شروع کرد. از مهمترین این خلاقیتها، طرح سبکسازی و چابکسازی بود که به استقبال عملیات بزرگ ومهم خیبر در جزایر مجنون عراق .هم مرز خوزستان ایران واقع در منطقه هورالهویزه شد. این طرح نوآورانه بسیار کارآمد افتاد و از سال ۱۳۶۲ تا پایان جنگ، محوریت عملیات درتمام مناطق به رادارختم میشد.
بعد از تمرکزبخشیدن مستقل ومستقیم پرسنل فنی ورفع اشکالات درحین کار سرهنگ ستاری طرحهای دیگری چون فریب دشمن و انحراف ازاجرای عملیات هواپیماهای عراق راشروع کرد.
مهندسی رزمی پدافند هوابی مامور ساختن تجهیزات پدافند زمین به هوا بصورت دامی یاانحرافی شد و این طرحها را برای عملیات خیبر آماده کرد.
درحین اجرای پروژه تمرکزی دربخش فنی وپشتیبانیهای فنی برای تعمیرات درمحل استقرارتجهیزات با محوریت رادارمنطقه این امر باتوجه به تحریمها و نبود اعتبارات کافی برای خرید تجهیزات جدید، سرهنگ ستاری کار بررسی امکانات داخل کشور را برای جایگزینی تجهیزات پشتیبانی مانند ترابری سنگین کرد. به طور مثال طرح پیاده سازی بنز ۹۱۱ساخت داخل به عنوان جایگزینی برای خودرو ریوی آمریکایی به عنوان محرک لانچرهای موشک از همین طرح ها بود.
امیر سرلشکر منصور ستاری، پانزدهم دیماه 1373 در سانحه هوایی نزدیک فرودگاه اصفهان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
گزارش از پایگاه اطلاعرسانی شهید ستاری
پایان پیام/
نظر دهید