«منصور» از آغاز تا پرواز

  • 1399/02/09 - 09:06
  • تعداد بازدید: 1460
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

«منصور» از آغاز تا پرواز

اجرای طرح های نوین و تجهیز سیستم های راداری-پدافندی توان نیروی هوایی را در طول جنگ تحمیلی در سرنگونی هواپیمای های متجاوز دشمن دو چندان کرد و پس از آن نیز ثمرات ارزشمندی را در دفاع از تمامیت ارضی کشور به یادگار گذاشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهید ستاری، تاریخ معاصر ایران مملو از حماسه مردانی بوده است که همواره برای حفظ و حراست از کشور و کیان اسلام ایثار و از خودگذشتگی مهمترین تکلیف آنها به شمار می رفت و نوشیدن شربت شهادت و رسیدن به لقای پروردگار تنها آرزویشان بوده است که با اخلاص به آن دست یافتند. امیر سرلشکر منصور ستاری از جمله این افراد به شمار می رود. او در 1327 خورشیدی در یکی از روستاهای ورامین چشم به جهان گشود. ستاری دوران ابتدایی را در همان روستا گذرانید و مقطع متوسطه را در شهرستان باقر آباد به پایان رسانید. پس از گذراندن این دوره وارد دانشکده افسری شد و به درجه ستوان دومی نایل آمد. 


 

ستوان دوم شهید ستاری در 1350 خورشیدی برای آموزش در دوره کنترل رادار به کشور آمریکا اعزام و پس از گذراندن دوره ‌یکساله به ایران بازگشت و به عنوان افسر کنترل شکاری نیروی هوایی ارتش مشغول به خدمت شد. او در کنکور سراسری دانشگاه ها شرکت کرد و در رشته برق و الکترونیک پذیرفته شد. وی با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و شروع جنگ تحمیلی رژیم بعثی علیه کشور تحصیل را کنار گذاشت و با دیگر آحاد مردم به پاسداری از دستاوردهای انقلاب پرداخت.

 

یکی از افرادی که در روزهای سخت جنگ، بی نظمی در پدافندها را کاهش داد و از پدافند پر قدرت هاوک بیشترین بهره را گرفت، شهید ستاری بود. طرح ‌های خوب او سبب شد تا به سرعت مدارج ترقی را در جنگ طی کند و در 1362 خورشیدی به سمت معاون عملیات فرماندهی پدافند نیروی هوایی منصوب شود. طرح‌ها و برنامه‌هایی که شهید ستاری ارایه می‌داد بسیار منطقی، عملی، کاربردی و موثر بود. از این رو در 1364خورشیدی به عنوان معاونت طرح و برنامه نیروی هوایی برگزیده شد و به علت لیاقت و کاردانی و شایستگی که از خود نشان داد، در بهمن 1365خورشیدی با درجه سرهنگی به سمت فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و تا هنگام شهادت عهده دار این مسوولیت بود.

 

«فاو» شاهکار شهید ستاری

 

عملیات فاو یکی از بزرگترین عملیات ها به شمار می رفت که رزمندگان با پیروزی در آن شاهکاری دیگر را در جنگ تحمیلی رقم زدند. شهید ستاری و تیم او در این نبرد نزدیک به 70 جنگنده عراقی را ساقط کردند. صدام که از بیرون راندن رزمندگان مأیوس شده بود با روزی 300 تا 400 سورتی پرواز سعی کرد به زور بمب شیمیایی و بمباران گسترده، لشکرهای سپاه را زمین گیر کند اما تدابیر ستاری آنها را مأیوس کرد. از 1365 خورشیدی با کاهش توان هوایی ایران و بالعکس افزایش بی‌سابقه قدرت هوایی عراق، ایران مجبور به گسترش یگان‌های پدافندی خود به مراکز نفتی، بنادر و پتروشیمی‌ها شد. نیروی هوایی با تمام قوا از این آب و خاک دفاع کرد تا ایران وارد دوران صلح با عزت شود.

 

 

 

جنگ و پس از آن

 

از مهم ترین فعالیت های امیر سرلشکر خلبان شهید ستاری در سال های 1366تا پایان جنگ تحمیلی اسکورت ناوگان تجاری کشتی های نفتکش ایران در خلیج فارس و دریای عمان تا زمان خروج سلامت آنها از این آبراه راهبردی بود که انجام عملیات اسکورت با توجه به حجم عملیات جنگی و عملیات عادی و روزانه نیروی هوایی ارتش در آن مقطع زمانی بسیار ارزشمند و پراهمیت بود. 

 

توسعه نهاجا(نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی) از جمله کارهای مهم و اجرایی ستاری در سال‌های پس از جنگ محسوب می شود. تشکیل دانشکده پرواز که آرزوی هر ایرانی و پرسنل نیروی هوایی بود از جمله کارهای ارزنده شهید ستاری به شمار می رفت. تشکیل دانشگاه هوافضا با هشت گرایش تحصیلی و مبتنی بر برنامه‌های آموزشی - مجموعه‌های کارشناسی و مصوبات وزارت فرهنگ و آموزش عالی، تأسیس دانشکده پرستاری و راه‌اندازی مرکز تحقیقات و آموزش پزشکی (پاتولوژی) نیروی هوایی و ایجاد شبکه دیده بانی به منظور تقویت سیستم پدافندی کشور، ایجاد شبکه دیده بانی بصری، ایجاد موانع هوایی بر فراز دره ها، گذرگاه‌ها و ارتفاعات از دیگر اقدام های این شهید والامقام بود. او همچنین سعی داشت تا کمبود منابع مالی نیرو را با بومی ‌سازی صنعت هوایی جبران کند. 

 

حفاظت از میدان گازی کنگان و نگهداری مجتمع پتروشیمی بندر امام (ره) از جمله اقدام های تحت فرماندهی و مدیریت این شهید بزرگوار است. همچنین طراحی و ساخت خودرو «شمس» ایجاد خطوط هوایی سها (سازمان هواپیمایی ارتش جمهوری اسلامی ایران)، شرکت در پروژه های دولتی در راستای امور مهندسی و تاسیساتی، ازدیاد بازده صنایع فلزی و دریافت سفارش به منظور رفع نیازمندی های دولتی، نظامی و خصوصی از دیگر یادگارهای شهید ستاری به شمار می آید.

 

آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در سخنانی با اشاره به این مطلب که از نخستین روزهای انقلاب با این شهید بزرگوار آشنا بوده ام، درباره اقدامات ارزشمند ایشان در حوزه طراحی های علمی- نظامی می فرمایند: «ساخت وسایل زمینی رادارها و وسایل هدایت شونده زمینی و به کارگیری بسیار دشوار و پیچیده آنها جزو افتخارات نیروی هوایی است، که شهید ستاری قبل از آن که فرمانده نیروی هوایی شود، یکی از قهرمان های این میدان بود. او و بسیاری دیگر که امروز در بین شما هستند و من آنها را می شناسم، از همان زمان و بعد از آن زمان، در داخل جبهه ها لحظه به لحظه مشغول تحرک و فعالیت جانکاه اما شیرین برای یک انسان متعهّد بودند».

 

روز موعود

 

6 سال پس از پایان جنگ تحمیلی و در یک پروازی عادی در 15 دی 1373 خورشیدی شهید ستاری به همراه دیگر خلبانان عازم پرواز می شوند اما بروز مشکل در هواپیما باعث می‌شود خلبانان درخواست بازگشت کند. آنان در آخرین تماس موقعیت هواپیما را خواستار می شوند که این‌ گونه جواب می‌آید: «در حال گردش برای فاینال هستیم» در این هنگام به ناگاه ارتباط با برج مراقبت قطع می‌شود. هواپیمای جت استار نیروی هوایی به شماره ثبت 9001-5 در فاصله 64 کیلومتری فرودگاه در جاده نایین – یزد سقوط کرده و سرنشینان آن به شهادت می‌رسند. در این سانحه ناگوار 6 امیر نیروی هوایی ارتش به همراه شهید ستاری و 6 خدمه پروازی به شهادت رسیدند. 
  • گروه خبری : عمومی,زندگی نامه,مصاحبه ها و سخنرانی ها,مقالات و دست نوشته ها
  • کد خبر : 324
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید