نقش فرمانده جوان در پیروزی‌های پدافندی

  • 1399/03/24 - 10:41
  • تعداد بازدید: 1554
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

نقش فرمانده جوان در پیروزی‌های پدافندی

بعد از عملیات فتح‌المبین و حضور بسیار پررنگ سیستم موشکی هاگ ودیگر جنگ افزارها، پدافند هوایی توانست دستاوردهای قابل توجهی را به ارمغان بیاورد.

 


در عملیات بزرگ فتح‌المبین، تعداد قابل توجهی ازهواپیماهای عراقی توسط مجموعه نهاجا زمین‌گیر شد. ضمن این‌که هوشمندی پدافندی هوایی به هواپیماهای دشمن ضربه قابل توجهی وارد کرد، بخش قابل توجهی از راهبردهای دشمن برای از میان بردن پدافند هوایی کشورمان ناکام ماند.


پدافند هوایی، نقشی مهم وحیاتی یافته بود و حضور رادار برای هدایت عملیات هوایی وپدافند هوایی، به مدد افسران جوان و دانش‌آموخته‌ای چون شهید سرگرد منصور ستاری و دیگر افسران جوان انجام می‌شد. این افراد، عمدتاً فرماندهان پایگاه‌های شکاری بودند و همچنین فرماندهی یگانهای پدافند را به عهده داشتند.


خلاقیت‌ها و نوآوری‌های فرماندهان جوان به مدد دفاع هوایی آمد و از جمله مهم‌ترین طرح‌هایی که به ثمر نشست می‌توان به طرح راداری سرگرد ستاری اشاره کرد. این طرح خلاقانه که به استفاده از شبکه منسجمی از رادارها برای حفاظت از تجهیزات ضمن پوششی دقیق و کامل از منطقه منجر می‌شد، کاری بود کارستان و در تحقق اهداف نهاجا کارساز شد.


این طرح در حالی شکل گرفت که همه فرماندهان عالی‌رتبه جنگ برای عملیات آزادسازی خرمشهرهم‌رادار و هم موشک هاگ و بقیه تجهیزات را مطالبه می‌کردند. این در حالی بود که پدافند هوایی همچنان با شکل و ساختار سنتی و قدیمی خودش درعملیات شرکت می‌کرد.


سرگرد منصور ستاری، به عنوان یک افسر راداری جوان و توانمند، نوآوری‌هایش را به میدان آورد و تحولی در ساختار پدافند هوایی ایجاد کرد؛ او در این راه تلاش فراوانی که برای نصب و راه‌اندازی رادار موبایل انگلیسی به خرج داد. قرار بود این رادار در محدوده عمومی اهواز معروف به ۱۱۰ که به عنوان «ارتفاعات مشرعات» نیز شناخته می‌شد، نصب شود.


در این عملیات رادار نقش اصلی و مهم خود را ایفا کرد به‌طوری‌که نفس هواپیماهای عراقی را گرفته بود. تعداد بالای ۷۵ فروند هواپیما، با همین ترفند مورد اصابت پدافند هوایی کشورمان قرار گرفت. ستاری دیگر صرفا به عنوان یک سرگرد پدافندی شناخته نمی‌شد و او را استاد توانمندی می‌شناختند که مورد احترام و توجه بزرگان نظامی و دفاعی کشور بود.


منصور، ۵ روز پیش از عملیات در گیرودار درگیری‌های خرمشهر به منقه عملیاتی اهواز رفت و توگویی می‌دانست آزادی، سرنوشت محتوم خرمشهر خواهد بود، کار را در این منطقه ادامه داد. صبح با وانت قرمز رنگ مهندسی رزمی و همراهی سرهنگ رشید قشقایی فرمانده مهندسی رزمی به ارتفاعات مشرعات اهواز رسید. دستور داد ملزومات سنگربندی برای جلوگیری از حمله احتمالی عراق به رادار فراهم شود. منصور به خوبی می‌دانست ضربه‌ای که عراق از پدافند هوایی خورده بود، به قدری گزنده عمل کرده است که در پی مقابله و انتقام بر می‌آید.


وقتی گونی و وسایل سنگربندی رسید، شهید منصور ستاری نیز دست به‌کار شد و جانانه، گونی‌ها را از خاک پر می‌کرد. انگیزه و تلاش او همه را به شوق آورده بود و با پای کار آمدن همه کار به زودی تمام شد.


وقتی شهید منصور ستاری و قشقایی به مهمانسرا بازگشتند ساعت از 1 بامداد گذشته بود. مقداری وسایل و کمک‌های مردمی را در وانت قرار دادند و دوباره راهی شهر شدند. بامداد دوم خردادبود و شهید منصور ستاری، بار دیگر آرزویش را بر زبان آورد و گفت: انشالله تعالی فردا روز خوبی خواهد بود روزی‌که خرمشهر آزادشد به سایت هاگ به‌نام بدر رفت و با افسران پدافندی خوش و بش کرد و بابت این پیروزی ارزنده به آنان خسته نباشید گفت.


امیر سرلشکر منصور ستاری پانزدهم دی‌ماه 1373 به همراه جمعی از فرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سانحه هواپیما نزدیک فرودگاه اصفهان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.


 


 


 


گزارش از پایگاه اطلاع‌رسانی شهید ستاری


 


پایان پیام/


 


 


 

  • گروه خبری : عمومی,برگزیده ها,زندگی نامه
  • کد خبر : 138
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید