عقاب‌ها چگونه خفاش ها را زمین‌گیر کردند

  • 1399/02/08 - 14:07
  • تعداد بازدید: 1308
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

عقاب‌ها چگونه خفاش ها را زمین‌گیر کردند

با خلاقیت‌ها، ابتکارها و نوآوری‌های شهید ستاری معاون پدافند هوایی و همرزمان او، پدافند هوایی ارتش کشورمان در نبردهای حساس هوایی دوران دفاع مقدس، از جمله عملیات حساس و سرنوشت‌ساز کربلای 5 نقشی کلیدی و سازنده ایفا کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهید ستاری، دلیرمردان پدافند هوایی در طول دوران دفاع مقدس مأموریت و وظایف گوناگونی را در ایام دفاع مقدس بر عهده داشتند و در مقاطع حساس و سرنوشت‌ساز زیادی توانستند نقش‌آفرینی درخشانی را در عرصه دفاع هوایی داشته باشند.


پدافند هوایی به عنوان یکی از اصلی‌ترین واحدهای عمده رزمی نیروی هوایی ارتش در عملیات کربلای5 حاضر بود و توانست در این عملیات مهم‌ و کلیدی وظیفه خود را به خوبی ایفا کند.


نقش پدافند هوایی با فرماندهی شهید منصور ستاری به عنوان معاونت پدافند هوایی نیروی هوایی ارتش و همرزمان او، در این عملیات  آن‌چنان تحسین برانگیز بود که بسیاری از کارشناسان یکی از دلایل اصلی موفقیت در عملیات کربلای 5 را ناشی از عملکرد جانانه کارکنان پدافند هوایی می‌دانند.


خلاقیت‌ها، نوآوری و ابتکارات ستاری و دیگر همرزمانش در عرصه پدافند هوایی در این عملیات دستاوردهای ارزنده‌ای برای کشورمان به ارمغان آورد. به مدد این نوآوری و ابتکارها، حدود هشتاد فروند هواپیمای عراقی مورد اصابت پدافند هوایی ایران قرار گرفت و تعداد زیادی از خلبانان عراقی کشته شده یا به اسارت رزمندگان ایران اسلامی در آمدند.


در عملیات کربلای 5 چه گذشت؟ 
تجربه خوب نیروهای دفاعی کشورمان از عملیات کربلای 4، زمینه را برای شناخت نقاط ضعیف و آسیب پذیر عراق فراهم کرد و بر همین اساس، عملیات کربلای 5 طراحی شد. در این عملیات با پیش بینی دستیابی به اهدافی با عمق کمتر در داخل خاک عراق به اجرا گذاشته شد.


مشارکت و همکاری تمامی بخش‌های نظامی کشور در این عملیات گسترده همراه بود،اما نیروی هوایی ارتش، به خصوص پدافند هوایی با توجه به اثرگذاری بالا در ناکام گذاشتن دشمن بعثی از نقاط برجسته کربلای5 است.


نیروی هوایی، هوانیروز و یگان‌های پشتیبانی کننده رزمی از نیروی زمینی ارتش مانند یگان‌های توپخانه و مهندسی با اجرای آتش پرحجم و سنگین روی مواضع دشمن و احداث پل های مورد نیاز گذاشته شد.


4 قرارگاه نجف، قدس، کربلا و نوح با بیش از 10 لشکر به مواضع سپاه سوم، ششم و هفتم عراق یورش بردند تا منطقه شلمچه را تصرف کنند و امکان پیشروی به سمت بصره را فراهم آورند.


این عملیات با همان طرح عملیات کربلای 4 با تغییرات جزئی و با رمز یا زهرا(س) اجراء شد، قرارگاه نوح پشتیبانی را به عهده گرفت و محور پیشروی از شلمچه به طرف تنومه تعیین شد و بر اساس مأموریت محوله، قرار بود قرارگاه کربلا در شمال، قرارگاه قدس در مرکز و قرارگاه نجف در جنوب از خطوط مرزی عبور کرده و بعد از تصرف بوبیان، کوت سواری و شلمچه در امتداد شط العرب به طرف تنومه ادامه حمله دهند.


ارتش عراق برای سد کردن حرکت رزمندگان ایران حاضر شد بهای سنگینی پرداخت کند و بنابراین با گسیل انبوه نیروهای خود به منطقه ای با وسعت کم در زیر آتش شدید و مؤثر نیروهای خودی ایستادگی کرد و تلفات انسانی زیادی را در زیر آتش سنگین توپخانه ایران متحمل شد.


این عملیات گسترده دستاوردهای زیادی را به همراه داشت از جمله این‌که بخش‌ها و مواضع متعددی در خاک عراق بالغ بر 75 کیلومتر مربع به اشغال ایران درآمد. علاوه بر آن که حدود 90 هزار دشمن بعثی کشته و زخمی شد، 2385 نفر به اسارت درآمدند.


اما در عملیات کربلای 5 تلفات سنگینی به تجهیزات دشمن وارد شد از جمله 800 دستگاه تانک و نفربر منهدم شد و 190 دستگاه به غنیمت درآمد.


 


نقش پدافند هوایی در کربلای 5


این عملیات از ابعاد گوناگون زمینی، دریایی و هوایی پیش می‌رفت و از سوی مقابل، تهاجم هوایی دشمن کار را سخت می‌کرد اما در این مقطع کلیدی از دفاع مقدس، پدافند هوایی جانانه به میدان آمد و دشمن را در نبردهای هوایی ناکام گذاشت.


تیمسار شهید ستاری معاون عملیات پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی با هدایت و همراهی رزمندگان این حوزه، دستاوردهای ارزشمندی را به ارمغان آوردند و  طی این عملیات در شرق بصره ده‌ها فروند هواپیمای سوخوی 22 و میگ23 و... و بالگرد عراقی سقوط کرد. در حالی که برخی منابع از ساقط شدن 80 فروند هواپیمای عراقی سخن به میان آورده بودند، بیش‌تر این هواپیماها توسط موشک های پدافندهوایی زمین به هوای هاگ و سهند مورد اصابت قرار گرفتند.


یکی از خلبانان سوخوی 22 به اسارت درآمده عراقی از پایگاه ناصریه، اعتراف کرد که تنها در طول یک هفته، 12 فروند هواپیمای سوخوی 22 پایگاه هوایی ناصریه، سرنگون شده بود.


امیرسرلشگر منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی ارتش در 15 دی ۱۳۷۳ در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه اصفهان به همراه تعدادی از افسران بلندپایه نیروی هوایی و همرزمان اش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.


پایان پیام/


 

  • گروه خبری : عمومی,زندگی نامه,مصاحبه ها و سخنرانی ها,مقالات و دست نوشته ها
  • کد خبر : 360
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید