رویکردهای مدیریتی شهیدستاری
خلاقیتهایی که ماندگار شد
شهید ستاری به دلیل فعالیت بیش از حدی كه در ارائه طرحهای نوین و مبتكرانه از خود نشان داد، در سال1362به سمت معاون عملیات فرماندهی پدافند هوایی نیروی هوایی ارتش منصوب شد
طرح و روشهای پیشنهادی او بسیار منطقی، کاربردی و مؤثر بود. از اینرو در سال1364 به عنوان معاون طرح و برنامه نهاجا برگزیده شد و به دلیل کاردانی و شایستگی که در شخصیت او وجود داشت، در بهمن ماه سال 1365 در درجه سرهنگی به فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب و تا هنگام شهادت پرافتخارش در این سمت انجام وظیفه کرد.
شهید ستاری به دلیل فعالیت بیش از حدی که در ارائه طرحهای نوین و مبتکرانه از خود نشان داد، در سال1362به سمت معاون عملیات فرماندهی پدافند هوایی نیروی هوایی ارتش منصوب شد، طرح و روشهای پیشنهادی او بسیار منطقی، کاربردی و مؤثر بود. از اینرو در سال1364 به عنوان معاون طرح و برنامه نهاجا برگزیده شد و به دلیل کاردانی و شایستگی که در شخصیت او وجود داشت، در بهمن ماه سال 1365 در درجه سرهنگی به فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب و تا هنگام شهادت پرافتخارش در این سمت انجام وظیفه کرد.
وی طرحها و ابتکارهای زیادی در تجهیز سیستمهای راداری و پدافندی به اجرا گذاشت که در طول جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران توان نیروی هوایی را در سرنگونی هواپیماهای متجاوز دشمن دو چندان کرد.
رهبر معظم انقلاب در سخنانی ضمن اشاره به این مطلب که از نخستین روزهایی انقلاب با این شهید بزرگوار آشنا بوده است، درباره اقدامات ارزشمند ایشان در زمینه طراحیهای علمی-نظامی میفرمایند: «ساخت وسایل زمینی رادارها و وسایل هدایت شونده زمینی و به کارگیری بسیار دشوار و پیچیده آنها جزو افتخارات نیروی هوایی است، که شهید ستاری قبل از آنکه فرمانده نیروی هوایی شود، یکی از قهرمانهای این میدان بود. او و بسیاری دیگر که امروز در بین شما هستند و من آنها را میشناسم، از همان زمان و بعد از آن زمان، در داخل جبههها لحظه به لحظه مشغول تحرک و فعالیت جانکاه اما شیرین برای یک انسان متعهّد بودند». (19/11/79)
رویکردهای مدیریتی شهید ستاری:
1ـ طرح و برنامه صحیح از ابتدای فرماندهی همراه با آینده نگری هرچه ژرف تر
2ـ سازماندهی نیروی انسانی متعهد و کارا، مستعد و مبتکر و بیش از همه خوداتکا و خودباور در طرحهای توسعه پیشرفت.
3ـ تأمین وسایل و تجهیزات با بهرهگیری حداکثر از منافع موجود داخلی و با تکیه بر اهداف خودکفایی کشور
4ـ اعمال مدیریت پویا و متکی بر روابط انسانی و ایجاد محیطی هرچه مناسبتر برای تشریک مساعی همگانی
مهمترین اقدامات:
ـ تأسیس دانشکده پرواز (خلبانی) که آرزوی دیرینه پرسنل نیروی هوایی بود. نخستین سری دانشجویان خلبانی در مهرماه سال 1367 وارد دانشکده پرواز شدند.
ـ تأسیس دانشگاه هوافضا با 8 گرایش تحصیلی و مبتنی بر برنامههای آموزشی ـ مجموعههای کارشناسی و مصوبات وزارت فرهنگ و آموزش عالی
ـ تأسیس دانشکده پرستاری و راهاندازی مرکز تحقیقات و آموزش پزشکی (پاتولوژی) نیروی هوایی.
ـ توجه به آموزش کارا (حین خدمت) و آموزش پرسنل رده میانی
ـ ایجاد هنرستان کارودانش ـ فنی و حرفهای درمرکز آموزشهای هوایی و اجرای برنامههای آموزش و پرورش برای افرادی که حداکثر با سن شانزده سال به استخدام نهاجا درآمده بودند تا بتوانند همانند دانشآموزان دبیرستان به تحصیل بپردازند و دیپلم رسمی کشور به آنها اعطا شود
ـ ایجاد شبکه دیده بانی به منظور تقویت سیستم پدافندی کشور با ایجاد شبکه دیده بانی بصری و ایجاد موانع هوایی بر فراز دره ها، گذرگاهها و ارتفاعات و...
-راهاندازی تأسیسات و امکانات جدید تعمیر و نگهداری تجهیزات
- اجرای طرحهایی نظیر طرح اوج و نیز راهاندازی مرکز پژوهش، تحقیقات و آموزش (پتا) که توان نگهداری نیرو را تقویت و به چندین برابر قدرت قبلی ارتقا داد
- ایجاد مؤسسات فنی و صنعتی پیشرفته برای آموزش پروازی مرحله مقدماتی دانشجویان خلبانی با کمک مهندسین و متخصصین نهاجا با ساخت هواپیمای پرستو ( این هواپیما از نظر امکانات عملیاتی تقریباً شبیه هواپیمای بونانزای ساخت امریکا است)
خدمات ویژه:
او یک مدیر امنیتی لایق و توانمند بود. از آنجا که فروش نفت برای کشور بسیار ضروری و منبع تأمین اعتبار ارزی و ریالی برای امور جاری و نیز نیازمندیهای جنگ تحمیلی بود، دشمن بعثی و حامیان او از جمله امریکا، بشدت سعی داشتند تا با انهدام کشتیهای تجاری و نفتکشها در روند تجارت بینالمللی ایران اخلال کنند. شهید ستاری با آگاهی از هدفهای خصمانه و تخریبی دشمن، به ایجاد شبکههای به هم تنیده پدافندی و گشت همیشگی هواپیماها مصمم شد. او با اسکورت کامل و دفاع مستمر و جانانه نیروی هوایی از این منابع حیاتی، جهان را به تعجب واداشت. در طول جنگ تحمیلی، حفاظت از این منابع اقتصادی، از اقدامات و جانفشانیهای عقابان تیزپرواز و کارکنان پدافندی نیروی هوایی، با فرماندهی و مدیریت این شهید بزرگوار بود. نگهداری مجتمع پتروشیمی بندرامام، حفاظت از میدان گازی کنگان و مواردی نظیر اینها یادآور اقدامات و جانفشانیهای عقابان تیزپرواز و پرسنل پدافندی نیروی هوایی تحت فرماندهی و مدیریت این بزرگوار همیشه به یادماندنی است.
- طراحی و ساخت خودرو شمس
- ایجاد خطوط هوایی ساها (سازمان هواپیمایی ارتش جمهوری اسلامی ایران)
-شرکت در طرحهای دولتی در راستای امور مهندسی و تأسیساتی
- افزایش کارایی و استخراج از معادن تحت پوشش از قبیل نمک سمنان که نیازمندیهای صنایع نفتی و پتروشیمی کشور را مرتفع و پشتیبانی میکند
- دریافت سفارش به منظور رفع نیازمندیهای دولتی، نظامی و خصوصی.
اقدامات برای خودکفایی:
شهید ستاری منطقیترین راه را برای کاهش اثرات محدودیت اعتباری و روبهرویی با شرایط پس از جنگ انتخاب کرد و آن خودکفایی هرچه بیشتر نیروی هوایی بود. بدین وسیله علاوه بر آنکه از خروج اعتبارات نیروی هوایی جلوگیری میکرد توان تولیدی و خدماتی را افزایش داده و درآمدهای حاصل از این قبیل فعالیتها را همواره تحت کنترل و نظارت دقیق قرارداد که به عنوان پشتوانهای برای اجرای برنامههای سازندگی موردبهرهبرداری قرارگرفت.
شهید ستاری با کمک فرماندهان و پرسنل عزیز نیروی هوایی طرحهای بلندمدت را طراحی کرد که یکی پس از دیگری جامه عمل میپوشد. یکی از این طرحها بعد از شهادت او، هواپیمای جنگی آذرخش بود که با حضور رهبر انقلاب در سال 1376 به پرواز درآمد.
امیر سرلشگر منصور ستاری پانزدهم دی ماه 1373 بر اثر سانحه هوایی نزدیک فرودگاه اصفهان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
گزارش از پایگاه اطلاعرسانی شهید ستاری
پایان/
نظر دهید