آرشیو خبرزندگینامه کد مطلب: 575     

«اس200» چگونه عملیاتی شد

وقتی شهید ستاری رسید، با افرادی که در روسیه دوره دیده بودند صحبت کرد و مشکلات را برای راه نیفتادن سایت جویا شد. از ما خواست گچ تهیه کنیم. با گچ، نقطه های محل قرارگیری اس 200 را مشخص کرد و کار کلید خورد.
۱۳۹۸ يکشنبه ۱۴ مهر ساعت 12:02

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهید ستاری،کارها، نتیجه بخش و اثرمند خواهند شد اگر پیگیری، ضمیمه شان باشد. این ویژگی یعنی مداومت در کنار تلاش و مجاهدت، خصیصه‌ای بود که به اذعان یاران و همسنگران، «شهید منصور ستاری» را به فرمانده‌ای متمایز و برجسته بدل ساخته بود.

 
روزهای اوج جنگ و کوران حملات دشمن. کمبود تجهیزات نظامی و محدودیت‌های ظالمانه غربی‌ها، کشور را برای بهره‌مندی از دانش و تجهیزاتی که لازمه دفاع بود، دچار مشکلاتی ساخته بود. این در حالی بود که پیشرفته ترین تجهیزات نظامی، با کین‌ورزی علیه کشومان، بی حساب به دشمن بعثی پیش‌کش می‌شد.
 
پس از جنگ و سال 1371، سامانه موشکی اس200، به مشکلات و محدودیت‌های خاص خودش، به تازگی خریداری شده بود و باید هرچه سریع‌تر عملیاتی می‌شد. سرهنگ رشید قشقایی از همسنگران شهید ستاری و فرمانده مهندسی رزمی در دوران دفاع مقدس، از پیگیری شهید ستاری برای راه‌اندازی این سامانه خاطره‌ای خواندنی بیان می‌کند:
 
« شهید ستاری دغدغه ونگرانی جدی داشت تا سامانه موشکی اس200 که به تازگی خریدای و وارد کشور شده بود،به لحاظ آموزشی و عملیاتی هرچه سریع نصب و عملیاتی شود. مهندسی رزمی مکان یابی برای بوشهر، بندر لنگه و بندرعباس، 3 نقطه به منظور استقرار این سامانه و میدان تیر سمنان نهاجا برای آموزش های عملیاتی پرسنل در نظر گرفته شده بود.
 
برای این که به لحاظ مهندسی و فنی بتوانیم به طور کامل با سامانه موشکی اس 200 آشنا شویم و کار نصب را آغاز کنیم، مشکل فنی مهندسی روی زمین داشتیم.
 
اس 200 راه اندازی نشده بود و شهید ستاری، گلایه مند از این وضعیت، مثل همیشه خودش  ورودبرای اجرائ شدن بود. گرچه سایت ها مکان یابی شده بود اما به دلیلوجود برخی مشکلات فنی، کار تا مرحله عملیاتی شدن فاصله داشت.دو نفر از افراد نیرو برای این سامانه در روسیه دوره دیده بودند که یکی از پدافند و دیگری از اداره مهندسی بود اما میان این دو بخش در برخی موارد اجرای سامانه، اختلاف نظرهایی فنی ومهندسی وجود داشت.
 
شهید ستاری ر ا اتفاقی در قصر فیروزه دیدم.که با خودروی پیکان که خودش راننده گی میکرد وبه  قصر فیروزه شماره 2 می رفت. ناراحت بود. از او علت را جویا شدم. تیمسار گفت "از دست شماست!"
 
علت راه نیفتادن سامانه اس 200 را پرسید و دلخورانه، به من گفت "من فردا به میدان تیر سمنان می روم تو هم بیا."
قرار شد من هم ایشان را سمنان ملاقات کنم. اما گفتم من زودتر در سمنان مستقر خواهم بود و  درخواست کردم بعد از من، با سرعتی مطمئن عازم شوند که مشکلی پیش نیاید.
 
وقتی شهید ستاری رسید، با افرادی که در روسیه دوره دیده بودند صحبت کرد و مشکلات را برای راه نیفتادن سایت جویا شد. از ما خواست گچ تهیه کنیم. با گچ، نقطه های محل قرارگیری اس 200 را مشخص کرد و کار کلید خورد.
 
 
امیرسرلشگر منصور ستاری در 15 دی ۱۳۷۳ در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه اصفهان به همراه تعدادی از افسران بلندپایه نیروی هوایی و همرزمان اش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
 
پایان پیام/
 
 
 
 



نظر شما

نام :  
پست الکترونیکی :  
نظر شما :  
کد امنیتی: