آرشیو خبرزندگینامه کد مطلب: 566     

عزمی که موتورجت‌‌ها را احیا کرد

شهید منصور ستاری که همواره در پی خودکفایی و ارتقای نیروی هوایی بود، توانسته بود با طرح‌های خلاقانه‌ای که ارائه می‌داد، بخش موتورجت را که حیاتی و حساس به شمار می‌رفت احیا کند و به «آمادگاه موتورجت» ارتقا دهد.
۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۰ شهريور ساعت 09:25
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهید ستاری، محدودیتها، زیرکانه و در اوج جنگ، چهره نمایان کده بودند. انبارها به سختی می‌توانستند از پس تأمین قطعه برای جنگ‌افزارها بر بیایند و مشکل، قد می‌افراشت. این محدودیت‌ها در تأمین قطعات موتور به ویژه موتورجت‌ها سنگین‌تر بود و سهمگین‌تر. شهید منصور ستاری، برنامه‌ای ویژه برای تأمین و خودکفایی در قطعه‌ها طراحی و پی‌ریزی کرده بود. خودش نیز جدی و بی وقفه، کار تأمین و تعمیر قطعه ها را پیگیری می‌کرد. راه‌اندازی تعمیرگاه موتورجت در دوران فرماندهی شهید منصور ستاری و تأمین این بخش حساس و حیاتی جنگنده‌ها، کاری بود که فرمانده نهاجا شکل داد و نتیجه بخشی خود را در یاری رساندن به دفاع هوایی کشور نمایان ساخت.
سرهنگ پیشکسوت حبیب‌الله اکبری، از همراهان شهید منصور ستاری است و اعتقاد دارد او فرماندهی بود که برای مشکلات فنی ، ولو ناممکن و دشوار، راه حلی می‌یافت. 
اکبری، از ابتکار فرمانده نهاجا در تعمیر و تأمین موتورجت‌ها می‌گوید: تعمیرگاه موتور جت نیروی هوایی در زمان فرماندهی تیمسار ستاری، با ابتکار ایشان انواع موتورهای هواپیما را تعمیر و بازسازی می کرد.
این همسنگر شهید ستاری، به طرحی که شهید ستاری برای ارتقای تعمیرگاه موتورجت در ذهن داشت می‌گوید و ادامه می‌دهد: ایشان صرفاً در طرح‌هایی که مد نظر داشت، بازه‌های زمانی کوتاه‌ را نمی‌دید و به دنبال تحول بود. بر همین اساس، ایده ایجاد آمادگاهی برای احیا موتورجت‌ها در ذهن داشت. 
اکبری، به راه‌اندازی این آمادگاه با ایده شهید ستاری اشاره و درباره پایه‌ریزی بنیان‌های آن عنوان می‌کند: ایشان به خوبی از تخصص و دانش این حوزه آگاه بود. با این وجود اما فروتنانه، می‌پرسید و مشوت می‌کرفتروزی تیمسار، با توجه به گستردگی و حجم کار زیاد، دستور دادند که «گردان موتور جت به «آمادگاه موتور جت» ارتقاء یابد. من و سرهنگ شمالی که فرماندهی گردان را عهده دار بود، آستین بالا زدیم تا طرح سازمانی این کار را تهیه کنیم.
 
این پیشکسوت نهاجا ادامه می‌دهد: با توجه به تجربیات چندین ساله خودمان در این تخصص، کار را شروع کردیم. کار کردن روی بخش‌های گوناگون طرحی که شهید ستاری دستورش را داده بود، حدود ده روز متوالی به طول انجامید.
 
اکبری، پیگیری مستمر و تمرکز بالا بر درست انجام شدن و به ثمر نشستن طرح‌هایی که برای کشور و نیروی هوایی اولویت‌داشت را ویژگی مهم این شهید والامقام  عنوان می‌کند و می‌گوید: شهید ستاری، شخصاً پیگیر کار بود و مرتب به ما سر می‌زد تا از پیشبرد طرح آگاه شود. تیمسار ستاری به خاطر دارم که در یکی از بازدیدهایی که داشتند، به قسمت آمدند و گفتند: نوشتن طرح را به کجا رساندید؟
این پیشکسوت نیروی هوایی، دقت نظر بالای شهید ستاری را، کلیدی بر قفل‌های ناگشودنی در طرح‌ها می‌داند و ادامه می‌دهد: در مورد همین طرح، تا رسیدن به مرحله نهایی، راهنمایی‌هایی ارائه کرد که راه‌گشا بود. طرح را که تقریبا در حال تمام شدن بود، به تیمسار نشان دادیم. نگاهی به آن انداختند و سپس گفتند من هم شب گذشته این طرح را نوشتم، ببینید به درد کارتان می خورد یا نه؟
اکبری ادامه می‌دهد: وقتی طرح را دیدیم، شگفت‌زده شدیم و از این‌که طرحمان را به فرمانده نهاجا ارائه داده بودیم، پشیمان، زرحی که به دست شهید ستاری نوشته شده بود کامل بود و عاری از عیب و کاستی. شهید ستاری  به همه نکته‌ها و لازمه‌هایی که از قلم انداخته بودیم با دقتی بالا توجه کرده بودند.
این همرزم شهید ستاری، با بیانی این‌که داشتن آن دانش و تخصص بالا، در یک فرمانده حیرت‌انگیز و منحصر به این شهید ارزنده بود، می‌گوید: شهید ستاری دانش و مهارتی در پیاده‌سازی ایده‌هایش داشت که برای همه ما عجیب بود. برایمان پرسش بزرگی مطرح بود، این‌که این فرمانده چگونه در حوزه‌ای به این خاصی، دانش و تجربه بسیار بالایی داشت، در حالی که تخصصش حوزه دیگری بود.
 
امیرسرلشگر منصور ستاری فرمانده فقید پدافند و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در ۱۵ دی ۱۳۷۳ در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه اصفهان به همراه تعدادی از افسران بلندپایه نیروی هوایی و همرزمان اش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
 
 
 
انتهای پیام/



نظر شما

نام :  
پست الکترونیکی :  
نظر شما :  
کد امنیتی: