آرشیو خبرزندگینامه کد مطلب: 504     

همراهی لحظه به لحظه

ناو هواپیمابر آمریکا در دهانه ماهشهر ایستاده بود و با موشک کروز عراق را هدف قرار می داد. مسیر این موشک ها دقیقا از روی خاک ما می‌گذشت. شهید ستاری با این‌که فرمانده نیرو بود به رادار ماهشهر رفته بود و مثل یک نظامی عادی در آنجا فعالیت می‌کرد.
۱۳۹۸ سه شنبه ۷ خرداد ساعت 10:41
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهید ستاری، امیر سرتیپ خلبان عبدالحمید نجفی، از خلبانان پرافتخار و پیشکسوت نیروی هوایی ارتش، بخش‌هایی از زندگی خود را در قالب کتابی تصویر کرده است.
او از همراهی‌اش با شهید ستاری این‌گونه می‌نویسد:
 
«آمریکا از آسمان، زمین و دریا به عراق حمله کرده بود. ماموریتی به پایگاه ما ابلاغ شد. اردستانی گفت: حمید، سریع دوازده فروند هواپیما آماده کن و به امیدیه بروید تا من برسم.
صبح روز سه شنبه، هجدهم دی ماه ۱۳۶۹ با 12 فروند اف ۵ ئی، به سمت امیدیه پرواز کردیم. ناو هواپیمابر آمریکا در دهانه ماهشهر ایستاده بود و با موشک کروز عراق را هدف قرار می داد. مسیر این موشک ها دقیقا از روی خاک ما می‌گذشت. شهید ستاری با این‌که فرمانده نیرو بود به رادار ماهشهر رفته بود و مثل یک نظامی عادی در آنجا فعالیت می‌کرد.
ایشان به من گفت: «در امیدیه فرود نیایید. هر دوازده فروند به طرف ماهشهر بیایید. دستورات رمزی داده شد، یعنی تحت کنترل و دستورات من باشید.»
ناو امریکایی تغییر سمت داد
هر دوازده فروند به حالت رژه و به صورت چهار فروندی روی خلیج فارس رفتیم. طبق قرار قبلی به سمت ناو رفتیم و متوجه شدیم رادیوی هواپیماها حک شده است. کمی ارتفاع گرفتیم و دقیقا با رد شدن از ارتفاع ۲۰۰۰ پا رادیوها وصل می شد، ولی در این ارتفاع در برد موشک ناو آمریکا بودیم. با توجه به تجربیات قبلی می دانستم که آن ها به صورت هدف دار می خواهند ما را به ارتفاع بالا ببرند. 
از آن‌جایی‌که لیدر بودم و همه باید در هر پرواز مطیع لیدر باشند، سریع ارتفاع را کم کرده و هر دوازده فروند در حداقل ارتفاع قرار گرفتیم. رادیو قطع بود و صدای شهید ستاری را نداشتیم. با دست علامت می‌دادم. تصمیم گرفتیم گردش کنیم. تقریبا در پانزده مایلی ناو شروع به گردش کردیم و در همین زمان هم ناو شروع به گردش به سمت آب های بین المللی کرد و نود درجه گردش کرد. ولی ما نباید خودسرانه کار می کردیم. با رسیدن به خشکی ارتفاع گرفتیم و روی رادیو به جناب ستاری گفتم: «هر دوازده فروند برای فرود به امیدیه می رویم . وضعیت بنزین مناسب ادامه پرواز نیست.»
ایشان تشکر کرد و هر دوازده فروند در امیدیه فرود آمدیم. 
شب جناب ستاری و اردستانی به امیدیه آمدند. شهید ستاری گفت: «آقای نجفی، پروازهایتان را از فردا تنظیم کنید. طوری برنامه ریزی شود که در تمام مدت در آسمان هواپیما داشته باشیم و منطقه هم زیر نظر باشد. پرواز امروز شما از لحاظ نظامی و سیاسی خیلی مهم بود.»
امیرسرلشگر منصور ستاری در 15 دی ۱۳۷۳ در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه اصفهان به همراه تعدادی از افسران بلندپایه نیروی هوایی و همرزمان اش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
پایان پیام/
 



نظر شما

نام :  
پست الکترونیکی :  
نظر شما :  
کد امنیتی: